דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יבוא חוזר ונשנה של אותם טובין ייחשב כיבוא אחד או כמספר יבואים? 

מאת    [ 18/10/2020 ]

מילים במאמר: 726   [ נצפה 1128 פעמים ]

מאמר זה עוסק בערעורו של אדם פרטי על פסק דין שניתן בבית משפט השלום, בבקשה להשבת תשלומי מע"מ ומס קניה בסך  174,541 ש"ח בגין ייבוא אישי של סירה.

אדם פרטי ייבא במהלך חודש מאי 2012 סירת שיט (להלן: "היבואן").עם הגעתה של הסירה לארץ רשם אותה במשרד התחבורה. לדבריו, החל מ-2012 נכנס ויצא מישראל באמצעות הסירה, בלא שהמכס דרש ממנו תשלום. בשנת 2017 התברר לו שהמכס גובה מיסי ייבוא מבעלי סירות, ולכן פנה מיוזמתו למכס על מנת לוודא שאינו חייב בתשלום מס, ואז נדרש לשלם מע"מ, מס קניה, ריבית והצמדה, שאותם שילם אגב מחאה והגיש תביעה כספית לבית המשפט.

טענות הצדדים

היבואן טען כי  עמדת המכס הסוברת כי מתקיים אירוע ייבוא מהותי המקים חבות במס בכל כניסה של טובין לישראל היא עמדה מאולצת ומלאכותית שאינה מתיישבת עם המציאות הכלכלית השוררת. מועד הייבוא האמיתי המהותי של הסירה הוא בשנת 2012, ולו שולם מס קניה במועד זה, לא היה מוטל מס קניה בכניסות הבאות ולא ניתן לחייבו בתשלום רטרואקטיבית. אשר למע"מ, טען היבואן שהוכח בבית משפט השלום שהוא (היבואן) ביקש לשלם את המע"מ במועד רישום הסירה בישראל, אך סורב ונאמר לו שיפנו אליו. מכל מקום, המועד לגביית המע"מ חלף, 5 שנים לאחר כניסת הסירה לראשונה לישראל.

עוד טען היבואן שאימוץ גישה שונה מזו שהוצגה על ידו יביא למצב אבסורדי שבו יוכל המכס לגבות מס מכל סירה שתיכנס לישראל, גם אם הליך ייבואה הושלם וכל המיסים בגינה שולמו בעבר.

מנגד, טען המכס כי הגשת מסמכים למשרד התחבורה לקבלת תעודת רישום אינה פוטרת אות היבואן מחובתו להגיש רשימון ייבוא.

עוד טען המכס כי על פי החוק מס קניה מוטל על ייבואם של טובין, מועד החיוב הוא "בשעת פדייתם מפיקוח רשות המכס". כך גם לגבי מס ערך מוסף. על פי לפקודת המכס, טובין המוחזרים לישראל חבים במס כל עוד בעל הטובין לא הוכיח שהמיסים שולמו בעבר. ניתן לשחרר את הטובין לצריכה בארץ רק לאחר הגשת רשימון לפי לפקודת המכס. על כן, היה על היבואן לפדות את הסירה מפיקוח המכס, על ידי תשלום המיסים קודם לכן, לפי רשימון שיגיש, ואף אם לא הגיש רשימון, על היבואן לשלם את המס.

אשר למדיניות הגביה, טען המכס שמהלך השנים אכפה רשות המיסים את תשלום מיסי הייבוא הנובעים מייבוא כלי שיט לישראל, ככל שהדבר התאפשר, בשים לב לכך שכלי השיט מוכנסים לישראל שלא דרך מעברי הגבול בהם יש לרשויות המכס נקודות בידוק. רק בסמוך לתחילת 2017 נקבע בסעיף 40 לפקודת הנמלים, שמנהל נמל לא ירשה לכלי שיט לעזוב את הנמל בלא ששולמו המיסים בגינו.

דיון והכרעה

בית המשפט קבע כי גם טובין שהיו בארץ ויצאו מהארץ וחזרו אליה, נחשבים כטובין ש"יובאו" אליה. מכאן, ש"ייבוא" אינו רק הפעם הראשונה, אלא כל פעם שהטובין נכנסים לארץ. כך גם לפי סעיף 32 לחוק מס ערך מוסף:

אלה טובין שיבואם פטור ממס:

...

(2)   טובין שיוצאו מישראל והוחזרו אליה ובהיותם בחוץ לארץ לא נעשה בהם תיקון, חידוש או שיפור או שנעשה בהם תיקון, חידוש או שיפור במסגרת אחריותו של הספק וללא תמורה;

 

משמע, גם טובין שיוצאו מישראל והוחזרו אליה, הם טובין שיובאו לישראל, אלא שאם לא נעשה בהם תיקון או שיפור, ייבואם פטור ממס. מכאן, שכל הבאה לישראל היא ייבוא, ולא רק הפעם הראשונה.

בית המשפט קבע שמוטלת על היבואן חובה להגיש הצהרת ייבוא, ועד אז הסירה נמצאת בפיקוח רשות המכס, ומועד אירוע המס הוא המועד שבו יצאה הסירה מפיקוח רשות המכס, דהיינו לאחר אישור הצהרת הייבוא. היבואן לא הגיש הצהרת ייבוא, אבל אין בכך כדי לפטור אותו מתשלום המס, והוא יחשב לצורך החיוב כאילו הגיש הצהרת ייבוא, כשמועד החיוב הוא המועד שבו היה מאושר הייבוא. כאמור, משום שהיבואן חזר וייבא את הסירה, כל הבאה של הסירה, אף שהיבואן לא הגיש הצהרת ייבוא, היא אירוע מס, ומשלא שולם המס בגין האירועים הקודמים, עדיין חייב היבואן בתשלום המס בגין האירוע מאפריל 2016 שבגינו נדרש לשלם את המס.

בית המשפט דחה  את ערעורו של היבואן וגם חייב אותו לשלם למכס הוצאות משפט בסך 10,000 ש"ח. 54678313

 

ע"א 54559-06-20 פרנקל נ' בית המכס חיפה, בפני כב' השופט מנחם רניאל. פסק דין מיום 13.8.20. [ב"כ הצדדים: ליבואן – עו"ד רני שוורץ; לרשות המכס – פרקליטות מחוז חיפה].

 

 

 

 

 

5129371

*           *           *

הסקירהלעילהינהבבחינתתמצית. המידע הכלולבהנמסרלמטרותאינפורמטיביותבלבדואיןבמידע כדילהוותייעוץמשפטי. לקבלתפרטיםנוספים,אנאפנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים. בדוא"ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.

עו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים.


Gill.Nadel@goldfarb.com -  03-6089979




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב